اولین سوالی که ذهن هر کدوم از ما رو به خودش مشغول می کنه اینه که اصلا تولید ومدیریت تولید چیه؟! تو صفحات ابتدایی کتاب توضیحاتی در زمینه ی تولید و رونق تولید ملی و آثار و عوامل موثر بر اون توسط مؤلف محترم این پودمان داده شده و در تکمیل این توضیحات می تونیم در کل برای مدیریت تولید یه سازمان این طور بگیم :
مدیریت تولاولین سوالی که ذهن هر کدوم از ما رو به خودش مشغول می کنه اینه که اصلا تولید ومدیریت تولید چیه؟! تو صفحات ابتدایی کتاب توضیحاتی در زمینه ی تولید و رونق تولید ملی و آثار و عوامل موثر بر اون توسط مؤلف محترم این پودمان داده شده و در تکمیل این توضیحات می تونیم در کل برای مدیریت تولید یه سازمان این طور بگیم :
مدیریت تولید یک فعالیت درون سازمانی است که از پیشبینی، برنامهریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل میشود. مدیر تولید همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت نهایتاً منجر به افزایش درامد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند شد.ید یک فعالیت درون سازمانی است که از پیشبینی، برنامهریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل میشود. مدیر تولید همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت نهایتاً منجر به افزایش درامد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند شد.
قبل از شروع مباحث مربوط به کتاب ابتدا در ارتباط با روش تدریس بهتر این درس ..نحوه ی نمره دهی و … توضیحات و تجربیات سال گذشته ی خودم رو در اختیار همکاران محترم میذارم و همین طور خوشحال میشم روش تدریس های مختلف نیز در این گروه برای همکاران دیگه قرار داده بشه:relaxed:خب بریم سر اصل مطلب:
۱-در جلسه ی اول بهتره به جای تدریس شفاف سازی درس برای هنرجویان صورت بگیره ..حتما میپرسین منظورم از شفاف سازی چیه؟ یعنی اول از همه هدف از تالیف این کتاب رو بگین و مزایای یادگیری اون رو چون یه هنر جو باید بتونه هنری رو که یادگرفته به طریقی بعد از توانمند شدن به بازار عرضه کنه مثلا یه هنرجوی رشته خیاطی بتونه مسیر ایجاد یه تولیدی مانتو رو بدونه و در آینده با
ذهنی باز به این سمت گام برداره و…
در ادامه :
برای هنرجویان تفاوت شیوه ی نمره دهی در دروس پودمانی با دروس مهارتی رو تشریح کنید از جمله:
!! دیگه چیزی به اسم فصل نداریم بلکه پودمان
!! کتاب های پودمانی شامل پنج پودمان هستند
!! هر پودمان حدود ۴۵روز طول میکشه
!! هنرجویان به گروه های ۴تا۵نفره تقسیم میشن سعی کنید توازن رو تو گروه ها رعایت کنید یک شاگرد قوی..دو متوسط یک ضعیف
!! از ابتدا نگین این گروه تا آخر سال چون بعدا ممکنه در گروه ها با توجه به شناخت از هنرجویان جابه جایی انجام شده
!! شیوه ی نمره دهی به این صورت است که یک نمره شایستگی داریم که در انتهای هر پودمان طی یک جدول کاملا مشخص شده چه هنرجویی به این شایستگی رسیده با توجه به عملکرد کلاسی که داشته و می تونه نمره ۱یا ۲یا ۳ بگیره و یک نمره مستمر با توجه به فعالیت های کلاسی..پروژه ها..فعالیت گروهی.. سرگروه بودن و پوشه کار و …میدین که یک نمره بین ۱تا۵ که میتونه تنها شامل ضرایب ۰/۵ باشه ودر نهایت نمره نهایی با فرمول زیر محاسبه میشه:
نمره شایستگی×۵+نمره مستمر=نمره از ۲۰
مثلا هنرجو نمره شایستگیش شده ۲ نمره مستمر دادین ۳/۵ نمره کل این پودمانش میشه ۱۳/۵
!! نمره ی قبولی این درس حداقل ۱۲می باشد
خب یه مسأله ای که همکاران با تجربه ی تدریس یکساله در این درس باهاش مواجه بودن و خیلی هم براشون اذیت کننده بود مشکل #زمان بود و امااااا
راه حل چیه؟؟
خب این مشکل یکی از اساسی ترین مشکلات هست مخصوصا اگه حساس باشین که درستون رو با باز کردن مفاهیم و مشارکت و بحث کلاسی پیش ببرین
مثلااااا من جلسه اول سه صفحه بیشتر نتونستم پیش برم جلسه بعدش که ۲صفحه و دیگه باید دنبال روش های دیگه میگشتم و همین طور تست شیوه ها که هم بچه ها نظر بدن حرف بزنن هم من توضیح بدم چون مطالب کتاب برگرفته از دروس دانشگاهی مدیریت صنعتی هست و به شکل کلی و برای فردی که این رشته رو تحصیل نکرده در ابتدا گنگ شاید باشه و راهکارش اینه قبل رفتن به کلاس چند تا سایت مطالب مرتبط رو بخونین تا جا بیفته و مسلط باشین خب بریم سر مشکل تایم کلاس و یه پیشنهاد!!روش_یادگیری_معکوس
خب به بچه ها میگین از جلسه ی بعد مثلا ۶صفحه بعدی رو بخونن منزل و فعالیت های اون رو گروهی حل کنند حالا یکی دو فعالیت مشکل داشتن با متوجه نشدن اشکال نداره تو کلاس که متوجه شدن همون موقع مشارکت کنند
!!