Warning: Declaration of ElementorPro\Modules\Posts\Skins\Skin_Content_Base::register_controls(Elementor\Widget_Base $widget) should be compatible with Elementor\Controls_Stack::register_controls() in /home/poodmani/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/post-content.php on line 30
   

پژوهش کنید صفحه 92 مدیریت تولید

پاسخ پژوهش کنید کتاب مدیریت تولید

پاسخ پژوهش کنید صفحه 92 کتاب مدیریت تولید

در این پست به انتشار پاسخ پژوهش کنید صفحه 92 از کتاب مدیریت تولید پرداخته ایم.
در این مطلب شما می توانید بصورت
کامل پاسخ پژوهش کنید را مشاهده کنید و از آن استفاده کامل ببرید.

کتاب مدیریت تولید

سوال پژوهش کنید صفحه 92 کتاب مدیریت تولید :

یک سازمان تولیدی یا خدماتی را در نظر بگیرید. رو ش هایی را که برای کنترل کیفیت محصول یا خدمات ارائه شده توسط این سازمان استفاده می شود، تحلیل کنید.


متن فوق عنوان سوال کاردرکلاس صفحه 90 کتاب مدیریت تولید می باشد. حال در ادامه به پاسخ به این سوال می پردازیم.

به منظور سهولت در دریافت پاسخ فعالیت ها و جلوگیری از اتلاف زمان برای جستجوی پاسخ ها در سایت، سایت پودمانی فایل گام به گام پودمان های مختلف درس مدیریت تولید و از جمله پودمان چهارم را در اختیار شما عزیزان قرار داده است برای دریافت و دانلود فایل گام به گام پودمان چهارم روی لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود فایل گام به گام پودمان چهارم

پاسخ کاردرکلاس صفحه 90 کتاب مدیریت تولید

در پاسخ به این سوال از کتاب مدیریت تولید که در صفحه 92 بیان شده است باید گفت:

شرکت صحت:

تعریف کیفیت از نظر ایزو مجموعه ای از مشخصات و ویژگیهای یک محصول ویا خدمات در برآورده کردن نیازهای تسریعی و یا تلویحی مصرف کننده را کیفیت گویند.

کیفیت مورد توجه و علاقه افراد در مجموعه های زیر می باشد:

مشتریان، تولیدکنندگان، کارکنان، تأمین کنندگان، جامعه

حوزه عملیاتی واحد کنترل کیفیت:

    1. طرح و انطباق محصول (شکل ظاهری، لیبل، ابعاد)
    2. مواد اولیه در بدو خرید در قالب نمونه – انجام آزمایشات لازمه – تأیید نهایی – و سپس خرید واحد بازرگانی
    3. نمونه برداری از محوله ای ارسالی طبق استاندارد MILD STANDARD USA انجام تست های مربوطه
    4. نمونه برداری مجدد در مراحل ساخت از محصول ساخته شده، آنالیزهای مربوطه، رد یا قبول با اصلاح و سپس امکان بسته بندی محصول و ارائه به بازار.
    5. نمونه برداری از محموله های ملزومات بسته بندی، انجام آزمایشات لازمه، اخذ نتیجه رد یا قبول برای استفاده
    6. ایجاد تعامل فنی با حضور واحد بازرگانی با تأمین کنندگان و اصلاح موارد نامنطبق در جلسات دوره ای و حتی فراخوان آنها به کارخانه و اصطلاحاً پای خط و رؤیت نقص در محل وقوع.
    7. کنترل محصول در حین بسته بندی جهت حصول اطمینان در حفظ و نگهداری فاکتورهای کمی و کیفی محصول و در مشاهده عدم انطباق اقدام مقتضی برای توقیف محصول و در صورت حاد بودن مغایرت اقدام به توقف خط و حتی خاموش نمودن دستگاه.
    8. کنترل نهایی محصول در انبار و حتی هنگام بارگیری و در صورت مشاهده نقص و عدم تطابق تکرار بند 6

 کار بازرسی با تعیین محصولات خوب و بد پایان می پذیرد.

در کنترل کیفیت به فرآیند تولیدی که محصول را می سازد توجه می شود و درباره آینده تصمیم گیری می شود. در کار کنترل کیفیت سعی می شود که امکانات تولید به نحوی تنظیم شوند که تقریباً همیشه محصول خوب تولید شود.

پاسخ پژوهش کنید صفحه 92 کتاب مدیریت تولید

کیفیت یک محصول معمولاً در رابطه با سه عامل زیر تعیین می شود:

  1. کیفیت طرح: در طراحی و فرمولاسیون یک محصول چه در سطح کیفیتی در نظر گرفته شده و با چه معیار و استانداردی تولید شده باشد دو محصول ممکن است برای کار مشابهی استفاده شود ولی در طراحی آنها اختلاف زیادی وجود داشته باشد.
  2. کیفیت انطباق: به درجه همسوئی محصول با مشخصات، استاندارد ها و معیارهای تعیین شده برای ساخت آن محصول است مثلاً در مورد محصولات غذایی رعایت پروانه ساخت و استاندارد ضروری است.
  3. کیفیت عملکرد: کیفیت عملکرد یک محصول تابعی از کیفیت طرح و کیفیت انطباق آن محصول است حفظ سطح بالایی از هر دو کیفیت مذکور به سطح بالایی از کیفیت عملکرد منجر می شود.

تولیدکنندگان محصولات غذایی باید در طرح وتعیین مشخصات کیفی محصولات خود علاوه بر رعایت قوانین و استانداردهای اجباری جهت تولید محصول به نکات زیر توجه نمایند:

  1. قدرت خرید مصرف کننده و وضع کلی اقتصادی
  2. وضع رقابت بین تولیدکنندگان و واردکنندگان
  3. عوامل جغرافیایی، آب و هوا، فرهنگ و عادات مصرفی
  4. درجه و مقدار توسعه همه جانبه مملکت
  5. امکانات، تجهیزات تولید، دانش فنی، منابع انسانی

معمولاً هنگامی که از کیفیت صحبت می شود بدلیل نا معلوم بودن مفهوم سه عامل کیفیت (کیفیت در طرح، انطباق و تولید و عملکرد) تصویری نادرست به دست می آید.

 در کیفیت محصولات 9 فاکتور زیر مؤثرند:

نیروی انسانی ، مواد اولیه ، ماشین آلات ، روش تولید ، مدیریت ، سرمایه ، بازار ، اندازه شناسی ، انگیزه

 مسئولیت های بخش QC

  1. تهیه مشخصات برای مواد اولیه ورودی به کارخانه (استاندارد کارخانه ای)
  2. برنامه ریزی عملیات ذخیره سازی،تولید و فعالیت های جنبی
  3. بازرسی لوازم وتجهیزات مورد نیاز جهت تحویل،آماده سازی، تولید وبسته بندی
  4. بازرسی بهداشتی کارخانه
  5. اندازه گیری کارکرد وسایل و ماشین آلات
  6. اندازه گیری سنجش چگونگی فعالیت کارکنان مرتبط با تولید محصول
  7. کنترل فنی و بهداشتی
  8. تهیه مشخصات فرآورده های نهایی و روش های تهیه آنها
  9. رعایت مقررات و استاندارها
  10. کنترل آب و فاضلاب کاخانه
  11. نمونه برداری، آزمایش از محصول نهایی
  12. تعیین ضوابط برای قضاوت در میزان کارآیی افراد
  13. رفع نقایص و اشکالات
  14. …….

 رابطه بخش QC با بقیه واحدهای کارخانه

رابطه بخش QC با مدیریت

مدیر با کمک بخش QC نه تنها از وضعیت کیفی محصولات آگاهی پیدا می کند بلکه بر اساس گزارش های روزانه می تواند درباره مسائلی مانند انتخاب مواد اولیه،قیمت گذاری محصول نهایی، انبارداری و برنامه ریزی های گوناگون تصمیم بگیرد.

رابطه مدیر QC با مدیر کارخانه بایستی رابطه مستقیمی باشد.

رابطه QC با R&D

قسمت پژوهش مسئول انجام تحقیق در مورد مسائل جدید و پیش بینی نشده می باشد در حالی که QC مجموعه مشخصات تعیین شده برای کیفیت را تحت نظر دارد.

از طرفی واحد QC ممکن است متوجه مسئله ای شود که خارج از حوزه فعالیت های روزانه اش باشد و لزوم تحقیق در مورد آن را تأیید نماید.

قسمت تحقیق نیز در عرضه کردن یک محصول جدید،فرآیند جدید و یا استفاده از یک دستگاه جدید ممکن است خط و مشی واحد QC را عوض نماید.

نظر به همبستگی این دو قسمت به یکدیگر بهتر است در کارخانه ها این دو در یک واحد متشکل باشند.

در اینجا وظیفه QC و R&D است که مشترکاً فعالیت نموده و روشهای مورد نیاز را تهیه و تدوین نمایند.

چنانچه به علت وسعت و اهمیت فعالیت ها تهیه روش ها به عهده قسمت R&D گذاشته شده باشد در این صورت واحد QC باید براین امر نظارت داشته باشد.

هنگامی که علت بعضی از اشکالات آشکار نیست و احتیاج به بررسی و تحقیق می باشد لازم است که تولید را متوقف و پس از رفع نواقص به عملیات تولید ادامه داد و اتخاذ تصمیم در این مورد با واحدهای QC و تولید است.

رابطه QC و قسمتهای خرید و فروش

تولید کننده ضرورت دارد که قبل از تولید در خصوص ویژگیهای مهم محصول نهایی شناخت کافی پیدا کرده و بر اساس نوع محصول و سطح کیفی آن نسبت به انتخاب مواد اولیه با ویژگیهای تعریف شده برای آن شرکت مبادرت ورزد.

لذا واحد خرید کارخانه بایستی بر اساس ویژگیهای تعریف شده توسط بخش QC اقدام به تهیه مواد اولیه و تجهیزات نماید.

در زمان تحویل به کارخانه بخش QC نظارت و کنترل کافی را بر مواد اولیه داشته باشد و در صورت عدم مغایرت ویژگیهای مواد اولیه نسبت به دریافت و تأیید آنها اقدام نماید.

در خصوص واحد فروش نکته ای که در کشور ما در بسیاری از کارخانه ها توجهی به آن نمی شود استفاده از افراد غیر متخصص و گاهاً دارای تحصیلات غیر مرتبط با بخش فروش می باشد. واحد فروش که نماینده مصرف کننده است.

بایستی تعامل بسیار مثبتی با بخش QC داشته باشد و هنگامی یک محصول بازار پسند است.

که مشخصات مورد نظر (نیازهای) مصرف کننده از نظر روش و غیره اعمال شده باشد، این مشخصات مورد نظر خریدار را بایستی بخش فروش به بخش QC منتقل کرده و بخش QC بر اساس آن مشخصات نسبت به تغیر فرمولاسیون، اصلاح روش تولید، تولید محصول جدید و غیره رضایت مشتری را در بخش بازار برآورده کند.

آنچه مسلم است این است که قسمت فروش فرآورده های نهایی و قسمت خرید مواد اولیه، لوازم بسته بندی و غیره کارخانه باید اطمینان داشته باشند که توسط واحد QC بازرسی، نمونه برداری و آزمایش بر روی مواد ورودی به کارخانه صورت گرفته و مورد تأیید هست.

پس می توان گفت که واحد QC رابط بین قسمت های خرید، تولید و فروش است.

رابطه QC با تولید

همواره در کارخانه های مواد غذایی و یا آرایشی بهداشتی در بین مدیر QC و مدیر تولید رقابت و گاهاً تقابل وجود دارد. مدیر QC دنبال کیفیت محصول بوده و مدیر تولید دنبال کمیت تولید می باشد.

گرچه وظیفه اصلی مدیریت تولید، تولید ماکزیمم با حداقل ضایعات با توجه به ظرفیت کارخانه می باشد اما وظیفه مدیر تولید ایجاب می کند که از کیفیت محصول آگاه باشد.

پاسخ پژوهش کنید صفحه 92 کتاب مدیریت تولید

در حالی که وظیفه واحد QC بر آن است که علاوه بر کیفیت محصولات نظارت کامل نماید. برای اینکه فعالیت های قسمت QC مؤثر تر باشد باید مستقیماً با مسئول تولید همکاری نماید.

به هر حال اگر اقدامی جهت بهبود و یا رفع اشکال به عمل نیاید مسئول QC موظف است که از ادامه تولید جلوگیری کند و یا به مدیریت شرکت گزارش کتبی دهد.

سودهای واقعی از طریق مشتریان وفادار حاصل می شوند نه از طریق مشتریانی که فقط راضی هستند. چرا که مشتریان راضی احتمالاً محصول جدید از رقیب را نیز امتحان می کنند و یا به سراغ کالاهای موجود با قیمت مناسب تر خواهند رفت.

ولی مشتریان وفادار به کالاها و خدمت دریافتی خود افتخار می کنند. آن ها محصولات جدید شرکت را به راحتی و با اطمینان خریداری می کنند و معمولاً دوستان خود را هم به خرید تشویق می کنند.

سود به دست آمده از یک مشتری وفادار 6-8 برابر سود حاصل از مشتریان دیگر است.

شرکتی که به دنبال مشتریان دائمی است درآمد بالاتر از شرکتی دارد که فقط به فکر فروش محصولات خود می اندیشد.

مشتریان دائمی به نوبه خود مولد سهم بازار بیشتر، سود ناخالص بالاتر، سود بیشتر، قیمت سهام بالاتر و نیروی کار خوشنودتر و مطمئن تر هستند.

هر کارگر شرکت تویوتا به طور متوسط 33 پیشنهاد در سال ارائه می دهد که 90% این پیشنهادها به فاصله چند هفته بکار گرفته می شوند.

در کشورها با توجه به رقابت منفی و اجناس قاچاق در بازار و زیر قیمت که وجود دارد، هنر شرکت های تولید کننده در وفادار کردن مشتریان نسبت به محصول خود و حفظ آن هست.

وقتی در مورد کیفیت بحث می شود در کشور ما بین تولیدکنندگان این گونه موضوع تداعی شده که وقتی به یک سطح قابل قبول از کیفیت رسیدیم کار تمام است.

در صورتی که هر روز نیاز و خواسته های مشتریان و مصرف کنندگان در حال گسترش بوده و متنوع تر می گردد لذا بایستی هر روز کیفیت محصولات یا خدمات با توجه به نیاز مشتری ها بهبود مستمر یابد.

 بخش های زیر مجموعه ی کنترل کیفیت عبارتند از:

  • آزمایشگاه شیمی
  • آزمایشگاه فیزیکی
  • آزمایشگاه میکروبی
  • کنترل کیفیت آماری

پژوهش کنید صفحه 92 کتاب مدیریت تولید

وب سایت پودمانی

پاسخ فعالیت ها و کار در منزل درس مدیریت تولید را از وب سایت پودمانی به راحتی دریافت کنید.

طرح درس روزانه، طرح درس سالانه و نمونه سوالات دروس را از سایت پودمانی دریافت کنید

پژوهش کنید

پاسخ پژوهش کنید درس مدیریت تولید  را به راحتی از سایت پودمانی دریافت کنید.

کار در کلاس

پاسخ کار در کلاس در مدیریت تولید و کار در منزل را در سایت پودمانی مطالعه کنید

فکر کنید

ایده های جالب برای بخش فکر کنید کتاب مدیریت تولید را در سایت پودمانی دنبال کنید.

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!